Super promo T. LeClerc

Ontdek onze super PROMO op het hele gamma van T. LeClerc! Make-up, borstels en verzorgingsproducten.

Ontdek nu de super PROMO op het hele gamma producten van T. Leclerc.

T. LeClerc is een Frans cosmetica –en schoonheidsmerk dat zich baseert op rijstpoeder en rijstolie. LeClerc heeft meer dan 130 jaar ervaring in het ontwikkelen van producten met natuurlijke ingrediënten van een topkwaliteit. Wat T. LeClerc typeert is het mooie kleurenpallet die perfect en langdurig op de huid zitten, zonder uit te lopen of te vervagen.

Het gamma van LeClerc is gemaakt uit een uiterst fijn poeder die geschikt is voor iedere huid, zonder deze te verstikken.

Bij aankoop van 1 stuk ontvangt u 40% korting, 2 stuks aan 50% en vanaf 3 stuks 60% korting. Deze korting geldt voor alle make-up, borstels en verzorgingsproducten.

Vraag meer uitleg in onze apotheek!

  • Menstruatiepijnen: wat kan je er tegen doen?

    Het fenomeen is geen enkele vrouw vreemd: menstrueren en de typische, duidelijk herkenbare pijnklachten die daarbij horen. Maar waar komt die pijn nu precies vandaan? Waarom heeft de ene vrouw er veel méér last van dan de andere? En belangrijker nog: hoe kan je die menstruatiepijnen wat draaglijker maken?

    De cyclus van een vrouw, die gemiddeld 28 dagen duurt, is een ingewikkeld samenspel van hormonen. Tijdens die cyclus wordt het baarmoederslijmvlies dikker, zodat een eventuele bevruchte eicel zich kan nestelen. Is er echter geen bevruchte eicel, dan zal een vrouw menstrueren: een maandelijkse bloeding waarbij de baarmoeder regelmatig samentrekt, om zo het opgebouwde slijmvlies en bloed af te stoten. Die samentrekkingen kunnen voor pijnlijke krampen zorgen. Hoewel die pijn onschuldig is, kan het wel heel hinderlijk zijn.

    SYMPTOMEN EN KWALEN

    Meestal begint de pijn vlak voor de menstruatie en duurt het tot het einde ervan. De meeste vrouwen hebben voornamelijk last in de onderbuik, maar vaak straalt de pijn ook door naar de rug en bovenbenen. Bovendien zijn er nog enkele nevensymptomen die kunnen optreden:

    • hoofdpijn
    • vermoeidheid
    • misselijkheid
    • braken
    • diarree
    • duizeligheid

    Ook ondervinden veel vrouwen dat ze tijdens de menstruatie sneller verdrietig zijn, of geïrriteerd. Hoe een vrouw de menstruatie en bijhorende pijnen en kwalen beleeft, hangt af van persoon tot persoon. Dat maakt het niet eenvoudig om een juiste remedie te vinden. Uitproberen en voor jezelf de beste aanpak vinden, is de boodschap.

    WAT KAN IK ZELF DOEN?

    Er zijn verschillende mogelijkheden om zelf de menstruatiepijn te verlichten:

    • Wandelen, fietsen en bewegen: sommige rouwen voelen zich hier beter door.
    • Rusten: andere vrouwen rusten liever uit.
    • Warmte: een kersenpitkussen, warm bad of een warme kruik op de buik of tegen de rug kan helpen.
    • Massage en ontspanningsoefeningen voor buik en rug: kunnen deugd doen en de menstruatiepijn verlichten.
    • Orgasme: sommige vrouwen hebben minder pijn na een orgasme.
    • Gezonde eetgewoonten: vis, groenten, fruit en volkoren producten op het menu en het gebruik van koffie, thee, suiker, zout en alcohol beperken kan helpen.

    Maar de bekendste hulpmiddelen zijn uitaard pijnstillers. Zeker als de pijn heel uitgesproken is en amper te verdragen, doe je er goed aan om in overleg met je dokter of apotheker een pijnstiller in te nemen. Aan te raden voor menstruatieklachten zijn niet-steroïdeale anti-inflammatoire geneesmiddelen, zoals ibuprofen of naproxen. Zij zijn het meest werkzaam voor deze specifieke pijn. Ook paracetamol helpt, maar is bij pijnlijke maandstonden minder effectief. Aspirine raadt men af, omdat dit de bloedstolling kan verminderen.

    Bij sommige vrouwen verdwijnen de menstruatieklachten na een zwangerschap. Hier is echter nog geen verklaring voor gevonden.

    WANNEER MOET IK NAAR DE DOKTER?

    Menstruatieklachten gaan meestal vanzelf over. In deze gevallen bezoek je toch beter eens je arts:

    • Als je de pijn slecht verdraagt en er ondanks zelfzorg geen beterschap is.
    • Als je voordien nooit last had van menstruatiepijnen en nu plots wel.
    • Als de pijn anders aanvoelt dan gewoonlijk

  • Alles wat je moet weten over eczeem

    Huidproblemen zijn knap lastig. Zeker tijdens deze zomermaanden, wanneer je zonder zorgen wil genieten van het goede weer. Wij leggen je uit hoe je de problemen verkleint en voorkomt. Want het is heus niet het einde van de wereld.

    Eczeem is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende soorten huiduitslag. Wat ze allemaal gemeenschappelijk hebben, is dat een ontsteking van de huid het kenmerk van de ellende is.

    HOE ZIET HET ERUIT? EN WAAR KOMT HET VOOR?

    Eczeem kan overal op je huid voorkomen. De symptomen kunnen daarbij sterk verschillen en bij de ene persoon heftiger uitpakken dan bij de andere. Maar steeds zal je volgende zaken merken:

    - Een droge, schilferende huid. Bij eczeem verlies je namelijk meer vocht én is de huid minder vet. Dit kan trouwens ook nog op plaatsen voorkomen waar je geen eczeem hebt.

    - Roodheid en een warm gevoel. Dit komt vooral doordat de huid een sterkere doorbloeding heeft.

    - De nodige jeuk is meestal onvermijdelijk. Dit kan zeker fel zijn, gezien de droge huid. Krabben zorgt hierbij slechts even voor verlichting. Als je veel krabt merk je mogelijk ook dat de huid dikker en grof wordt. Vermijd dit dus. Ook al omdat het de eczeem doet openbarsten en bloeden, wat ook nog eens pijnlijk is.

    Naast deze drie algemene symptomen kan eczeem bij jou nog andere uiterlijke kenmerken hebben, zoals vochtblaasjes die wondjes veroorzaken met risico op infecties.

    TALRIJKE SOORTEN ECZEEM

    Welk type huiduitslag jij hebt, hangt af van zowel de oorzaak, de plaats als de vorm ervan:

    - Atopisch of constitutioneel eczeem is de meest voorkomende vorm. Je hebt in dit geval een erfelijke, aangeboren overgevoeligheid. Vaak hebben andere familieleden met hetzelfde probleem probleem te kampen. Daarnaast heb je meer kans op zaken als hooikoorts en astma.

    - Contacteczeem komt met name voor bij aanraking van allergische stoffen. Voorbeelden hiervan zijn latex, metalen en wol.

    - Dyshidrotisch eczeem is een andere variant. Je ziet het vooral als jeukende blaasjes aan de zijkanten van de vingers en de handpalmen. Het kan echter ook voorkomen op de voetzolen.

    - Seborrhoïsch eczeem komt vooral voor op het hoofd, de neusplooien, borstkas en de schouders. Een andere veelvoorkomende variant hierop zijn de gekende hoofdschilfertjes.

    - Erytrodermie is een ergere vorm van eczeem. Het zorgt namelijk voor een ziek gevoel en vraagt om opname in het ziekenhuis. Het zorgt voor symptomen over het hele lichaam, inclusief zware jeuk en zwellingen.

    Belangrijk om weten is dat huiduitslag zowel acuut als chronisch kan zijn:

    - Bij acute eczeem neemt de roodheid na enige tijd weer af, door korstvorming en verschilfering van de blaasjes.

    - Bij chronische eczeem blijf je last hebben van de huidproblemen. De huid wordt dikker en grover. En de pijn houdt aan.

    DE BEHANDELING: SMEREN

    De symptomen zoals roodheid en jeuk kunnen verlicht worden, zodat je zo weinig mogelijk last hebt van de huidproblemen. Echter, de oorzaak van eczeem kan niet worden genezen.

    Wij raden je volgende zaken aan:

    - Smeer regelmatig een hydraterende zalf of crème. Zo verzorg en voedt je de huid. En je houdt ze soepel. Ga hierbij voor producten zonder parfums of allergenen.

    - Heb je last van jeuk? Smeer dan een koelzalf.

    - Hoofdschilfertjes en andere uitingen van seborrhoïsch eczeem kan je verminderen met een speciale antiroos-shampoo tegen de droge huid.

    Bij wonden door eczeem raden we je aan om je huisarts of dermatoloog te bezoeken. Die zal je een speciale zalf op voorschrift voorschrijven, met corticosteroïden. Deze wordt dan met veel plezier speciaal voor jou bereid door een van ons partner-apothekers.

    VOORKOMEN, ZEKER TIJDENS DE ZOMERMAANDEN

    Met de warme maanden in het vooruitzicht wil je natuurlijk zo weinig mogelijk huidproblemen hebben. Zonder issues rondlopen in korte broek, rokje of gemakkelijke T-shirt.

    Zwemmen met eczeem is trouwens geen enkel probleem, zolang je geen wondjes of ontstekingen hebt. Allereerst is het helemaal niet besmettelijk.

    Als je deze verzorgingstips volgt, geef je eczeem weinig tot geen kans. Voorkomen dat de huid uitdroogt is daarbij de sleutel tot succes:

    - Smeer regelmatig met een hydraterende, voedende zalf. Zeker voor én na het zwemmen en als je pas uit het bad of de douche komt. Ook voor je het bed induikt kan je best even smeren.

    - Hou je douche- of badsessies beperkt. Doe het niet vaker dan driemaal per week en doe het niet te lang. Gebruik olies in plaats van zeep en gebruik geen te heet water. En wrijf de huid niet droog, maar maak deppende bewegingen.

    - Heb je last van eczeem op je handen? Maak ze dan zo weinig mogelijk nat. En als je dat toch moet doen, droog je handen dan grondig af. Maar beter is om gewoon handschoenen te dragen bij het afwassen of andere natte klusjes.

  • Daarom beschermt een goede nachtrust je tegen ziektes

    Een goede nachtrust is het begin van een goede gezondheid, want het is ook bevorderlijk voor ons immuunsysteem. Zeker in de winter is dit een goede tip die we niet uit het oog mogen verliezen. Maar hoe is dit mogelijk? Wel, bij slaapgebrek gaan bepaalde genen die een rol spelen in het immuunsysteem anders werken. Meer informatie vind je hieronder. 

    Immuniteit

    Ons immuunsysteem is het verzamelpunt van onze verdedigingsmechanismen. Kortom, het geheel van alle hulpmiddelen waarmee we weerstand bieden aan virussen en bacteriën waarmee we in contact komen. Wanneer we te weinig slapen, gaat ons immuunsysteem dan ook minder goed werken. Zo is aangetoond dat iemand die te weinig slaapt en aan een verkoudheid wordt blootgesteld makkelijker ziek wordt dan iemand die voldoende uren slaapt.

    Verband tussen genen en immuniteit

    Uit een vergelijkend onderzoek naar tweelingen blijkt dat het allemaal om genen draait. Slaaptekort zou namelijk de activiteit van de genen die instaan voor onze immuunrespons verstoren. Er werd ook nog vastgesteld dat belangrijke mechanismen door het slaaptekort worden aangetast, zeker het metabolisme en het hart- en vaatstelsel, maar ook ontstekingen.

    Cruciaal belang

    Wat je gezondheidstoestand ook is, als je elke nacht te weinig slaapt en dus aan chronisch slaapgebrek lijdt, wordt het tijd dat je ingrijpt. Gelukkig zijn er heel wat oplossingen voor slaapproblemen

    • Pas je levensstijl en gewoontes aan: ga op een vast tijdstip slapen en gebruik geen opwekkende middelen voor je onder de lakens kruipt.
    • Gebruik alternatieve hulpmiddelen zoals etherische oliën, voedingssupplementen of zelfs homeopathie.
    • Voor noodgevallen bestaan er ook geneesmiddelen die je kunnen helpen om de slaap te vaten. Opgelet, ga met deze middelen niet te licht om. Deze medicijnen mag je normaal gezien maar gedurende een korte periode gebruiken.

    Als je al een tijdje slecht slaapt en aan chronisch slaapgebrek lijdt, is het belangrijk om advies te vragen aan je huisarts. Je gezondheid staat duidelijk op het spel en misschien heb je enkele hulpmiddeltjes nog niet ontdekt.

  • Superfoods - werkelijke gezondheids-cocktail?

    De term "superfoods" , is een tendens in de artikels omtrent welzijn, gezondheid en voeding. We denken vaak dat deze categorie enkel fruit met exotische namen of niet te vinden zaden in Europa bevat, maar in de werkelijkheid worden sommige van deze superfoods gekweekt in onze tuin en misschien maken ze wel deel uit van onze dagelijkse voeding. Wat zijn deze magische voedingsmiddelen, wat zijn de gevolgen ervan voor onze gezondheid?

    Wat voor soort voedsel is het?

    Wat wij "superfoods" noemen, is voedsel dat ons lichaam bevorderd. Hun nutrion waarde barst van antioxidanten, vitamines, mineralen, oligo-elementen en eiwit, wat een echte wellness-cocktail is voor onze gezondheid.

    Onder superfoods verstaan we, vruchten (cranberry, acai bes, goji bes, bosbessen, granaatappel, acerola), groenten (boerenkool, broccoli, knoflook), algen en planten (Klamath algen, spirulina , ginseng, maca, ginkgo), zaden (Chia, hennep) of specerijen. Ook behoren: mate, aloë vera of quinoa hierbij.

    Wat zijn de gevolgen voor ons lichaam?

    Deze superfoods met hun nutritionele eigenschappen hebben talloze positieve effecten op onze gezondheid: ze versterken het immuunsysteem, ze stimuleren het geheugen en regelen u cholesterolgehalte. Er zijn ook termijn voordelen zoals: anti-aging effect, vertraagd de veroudering, voorkomt bepaalde ziekten zoals Alzheimer of kanker.

    Artsen waarschuwen wel voor deze theorieën: als de geneeskunde een algemene blik werpt op de positieve voedingswaarden, geeft geen enkele studie aan dat deze voedingsmiddelen een vervanging zou kunnen zijn voor een behandeling en gezondheidstoezicht , zeker bij een ernstige ziekte

    De consumptie van superfoods is geen totaal oplossing: geen ‘enkele’ superfood kan zichzelf aanbieden als voldoende voedingswaarde voor ons lichaam, en niets vervangt dus de regelmatige gevarieerde consumptie van vooral fruit en groenten. Overmatige consumptie van één enkele superfoods is zelfs schadelijk, zoals dat het geval is bij algen,die rijk zijn aan jodium en zout.